Veelzijdige massa is kassa in linkbuilding

Geplaatst op 06-12-2021

Linkbuilding wordt nog steeds gezien als de basis van hoge noteringen in de zoekresultaten. Backlinks bestaan in verschillende vormen en maten en hebben een verschillende waardering door de zoekmachine. Omdat de doelstelling van linkbuilding is om enerzijds klanten door te verwijzen naar de website en anderzijds de concurrentie boven te blijven in de zoekresultaten van een online zoekmachine, is een divers link profiel van groot belang. Een divers linkprofiel is namelijk moeilijk na te bootsen en in te halen door een concurrent, maar nog veel belangrijker is dat diversiteit in links kan bijdragen aan het aantal doorverwijzingen van echte bezoekers naar een website.

Veelzijdigheid, kwantiteit en kwaliteit in linkbuilding zorgt dus voor een dubbele response. Ten eerste zal de zoekmachine de uiteindelijke website op waarde schatten en ten tweede kunnen geinteresseerden de links volgen naar de website. Een noodzakelijke kanttekening is natuurlijk dat de kwaliteit van de content op de website dusdanig moet zijn dat bezoekers maar al te graag contact op willen nemen met de website eigenaar.

Er zijn verschillende manieren om backlinks aan te maken. De meest simpele link is aan te maken via een directory als Start Mee. Dit soort links staan onderaan de pyramide van effectiviteit voor hoge posities in de zoekmachine maar hebben wel degelijk hun nut bewezen als indexering en aanvulling. Dit gezegd hebbende, keywords met weinig concurrentie kunnen wel degelijk hoge rankings behalen met alleen maar startpaginalinks. Het nadeel van deze strategie is dat de concurrentie betrekkelijk eenvoudig met een aantal artikel links een betere positie kan verkrijgen.